Sympatiseeraan Katarina Mazettia ehkä sen vuoksi, että hän vaikuttaa biografiansakin perusteella vielä räjähtäneemmältä kuin minä. Hänellä on päämääränä kirjoittaa kymmeneen genreen ja hän on aloittanut nuortenkirjoista. Minä en ole koskaan ajatellut kirjallisuudenlajien lukumäärää, mutta olen ollut jossain määrin ylpeä siitä että olen tehnyt kaikenlaista, minulle noita lajeja on tähän mennessä kertynyt hmm. seitsemän, mikäli erotetaan lastenkirjat ja nuortenkirjat eri lajeiksi. No niin, kolme genreä vielä valloitettavana niin yllän samaan kuin Mazetti.

Ilmeisesti Mazetti on Ruotsissa hyvin suosittu, en tiedä kuinka hyvin suomalaiset tuntevat hänet. Ilmeisesti täälläkin jotkut ovat nähneet hänen kirjansa Parfyymiä peräkammarissa perusteella tehdyn elokuvan ja se on innostanut lukemaan kirjankin. Minä tutuistuin Mazettiin nimenomaan hänen nuortenkirjojensa kautta. Punahilkka ja suden hetki on herkkä ja tavallaan ankarakin nuoren tytön matkan kuvaus, joka sopii kyllä aikuistenkin luettavaksi.

Kirjaa Parfyymia peräkammarissa en ensin olisi halunnut lukeakaan, sillä minusta sen nimi on jotenkin perverssi. Tämä varmaan kertoo aika paljon minun mielikuvituksestani, sillä ilmeisesti ihmiset eivät yleensä näe kirjan nimessä mitään ihmeellistä. Joka tapauksessa näinä Maajussille morsian tositeeveen voittokulkuaikoina teos on mitä ajankohtaisin. Päähenkilö on kulturelli kirjastonhoitaja, mies niin sanottu peräkamarin aikamiespoika ja he tapaavat hautausmaalla. Siitä alkaa hyvin epätodennäköinen suhde, joka käy vähän vaivaisesti kolmella, kahdella ja välillä yhdelläkin pytyllä, mutta ei kuitenkaan millään suostu kokonaan sammumaan, vai suostuuko, lukekaa itse.

Hiljaa, sinä olet kuollut pääsee sekin Hömpän helmiin, vaikka onkin dekkari, mutta mielestäni tämä dekkarijuonestaan huolimatta on mitä tyylipuhtain hömppäteos. Se sijoittuu pienelle radioasemalle Pohjois-Ruotsiin. Yksi Radio Koillisen työntekijöistä murhataan kirveellä kesken lähetyksen: "Silminnäkijöitä ei ole, mutta korvinkuulijoita kokonaista 70 000!" 

Romaanin kertojana toimii pääasiassa toimituksen harjoittelija Malla Vilhelmsson, joka käyttäytyy ja raportoi käyttäytymisestään kuten aidon hömppäsankarittaren tuleekin. Nähtyään jotain pelottavaa hän toteaa:  "Tein sen ainoan järkevän teon, jonka siinä tilanteessa saattoi tehdä. Kirkaisin ja ryntäsin pois." Toisena kertojana on musiikkitoimittaja Haqvin Storfjell, jolla on mystinen kyky lukea toisten ajatuksia. Teos rakentuu Mallan sähköpostiviesteistä ystävälleen Jonakselle, hänen päiväkirjaotteistaan sekä Haqvinin mietteistä. Lisäksi joukossa on otteita uutislähetyksistä ja lehdistä. Hiukan monimutkaisesta rakenteestaan huolimatta Hiljaa! Sinä olet kuollut! on tyypillinen suljetun huoneen tarina, jossa kukaan ei ole voinut päästä huomaamatta murhapaikalle tai sieltä pois. Mazettin teos on hyvin tietoinen omasta lajityypistään, romaanin henkilöt pohtivat vanhojen dekkariklassikoiden ratkaisuja. 

Mazetilta on suomeksi käännetty myös kirja Tarzanin tunteet, joka kertoo yksinhuoltajaäidin rakkausvaikeuksista.

Mazettia kannattaa lukea, koska hän aika kevyellä kädellä modernisoi hömppägenreä ja huolehtii siitä, että tarinat ovat ajassa kiinni ja heijastavat yhteiskunnassa meneillään olevia poliittisia, ideologisia jne jne jne virtauksia, vaikka pääpaino luonnollisesti tunne-elämän vivahteiden humoristisromanttisessa kuvauksessa onkin.


Lisää Mazettista